Vores pædagogik
Vi tilbyder en mangfoldig og rummelig klub. Vi tror på, at vores medlemmer skal have mulighed for at udvikle og indgå i fællesskaber hvor tolerance og respekt er i højsædet. Vi arbejder for, at medlemmerne i Klub Impulsen oplever ejerskab for klubben.
Vi har en humoristisk og samtidig alvorlig tilgang, til at skabe en god fritidsklub. At se og høre den anden i relationen er en central kompetence, ligesom det at være opmærksom på hinandens udtryk, der bliver skabt i samspil med hinanden. Det er nogle kompetencer og egenskaber, vi hver dag arbejder med at give vores medlemmer.
Til dagligt er der pige- og drengemøder samt Tea and Talk for vores juniormedlemmer. Her bliver det enkelte barn rummet i fællesskabet, og anderkendes som den vedkommende er på sine egne præmisser. Vi ønsker at inkludere det enkelte individ, uanset baggrund. Der er tavshedspligt til de møder, så vores medlemmer føler en tryghed til at tale om det der kan være svært, og det er de meget gode til at respektere.
Vi bruger Roger Hart’s model Deltagelsesstigen som vores pædagogiske redskab, men også som vores pædagogiske vision. Det giver os kollegaer, en fælles referenceramme samt en målbarhed i vores arbejde.
Deltagelsesstigen er delt op i ni trin. I de tre nederste trin af stigen, bliver vores medlemmer ikke spurgt til hvordan de ønsker at klubben skal være. Der er nemlig ingen grad af deltagelse i de tre nederste trin.
Fra trin 4 til trin 9, er der grad af deltagelse. Jo højere vi måler os på stigen, jo mere autonomi vil vores medlemmer føle. De vil udvikle deres selvstændighed, gennem med inddragelse og samtidig have mulighed for, at afprøve og flytte egne grænser.
Vi arbejder for, at vores medlemmer, kommer med initiativer og herefter handler på dem og er med igennem hele processen.
Vores medlemmer der har tilegnet sig evner og erfaring, bruges aktivt til at hjælpe andre medlemmer. Det skaber relationer og styrker erfarne medlemmers selvværd. Ydermere vil medlemmerne føle sig set og hørt som en del af fællesskabet, og kan spejle sig i hinanden.